Pepp!

De senaste dagarna har varit bra. Jag har äntligen blivit lite pepp på att vara här! Vilket förmodligen har att göra med att all byråkrati är klar och jag har bestämt mig för att lägga skolan också åt sidan. Först tänkte jag bara ta en paus från det över helgen men nu känner jag en stor motvilja att ta tag i det alls... Det som jag har kvar att göra är ju som sagt att kolla lite noggrannare på kurserna och försöka klura ut om jag har motsvarande förkunskaper etc., eventuellt med hjälp av katalogerna som man kan hämta på de olika intuitionerna. Men nu tänker jag väl att jag ändå har plockat ut kurser för 45 poäng och alla kändes rimliga när jag läste om dem första gången, så jag kanske ska köra på det helt enkelt...

I lördags var jag som sagt på filmmuseet på Potsdamer Platz. Egentligen film- och tv-museet, men jag upptäckte i efterhand att jag måste ha missat hela tv-delen... Fotot nedan visar ett av de första rummen i filmdelen av museet, ett spegelrum där de visade lite olika gamla filmer, vilket gav en häftig och snygg effekt. Det satte nästan ribban lite för högt för resten av museet var rätt medelmåttigt. En del var intressant, till exempel delen om de första tyska filmstjärnorna. Flera rum ägnades åt Marlene Dietrich, en tysk Hollywoodstjärna. Det var snyggt gjort, men det stod tyvärr mest småfakta om henne vad jag kunde hitta, jag hade hellre haft en liten biografi någonstans.

 

Filmmuseet
 

 

Innan jag gick till museet var jag i Viktoriaparken. Tror jag i alla fall, det var väldigt dåligt med skyltar i parken och de som var där var fullkomligt nerklottrade och gick inte att läsa. Det var en fin park, men man får säkert ett mycket finare intryck om några månader när det är varmare och grönare.

 

Viktoriaparken

 

Detta är ett vattenfall på sommaren tror jag
 

Apropå vädret så har jag fått veta att det vid den här tiden förra året var 23 grader varmt. Och att påsken i år kommer att bli kallare än julen som gick var... Lite frustrerande!

I söndags åkte jag till Kurfürstendamm och tänkte att jag skulle gå i affärer men märkte när jag var där att det ju var just söndag och stängt överallt. I måndags åkte jag till tyska teknikmuseet bara för att slås av att det ju var just måndag och då har ju nästan alla museer stängt. Måste lära mig det där med vad de olika dagarna innebär... Båda dagarna strosade jag mest omkring istället, vilket var mysigt det med!

 

Bundestag
 

En ståtlig byggnad vid i närheten av Unter den Linden som jag borde komma ihåg vad det är... en opera eller teater kanske?

 

I måndags träffade jag en grekiska som jag fått kontakt med via TU Berlins facebooksida. Det var trevligt och jag hoppas att vi ses igen! Hon ska gå alla sina kurser på engelska och lär sig därför ingen tyska alls, så det blev till att prata engelska för första gången sen jag kom hit typ. Jag vet inte hur mycket min tyska förbättrats sen jag kom hit men min engelska har i alla fall redan hunnit försämras! Kul när bland det första hon säger är hur bra engelska vi skandinaver pratar när man känner att tyskan redan har börjat förstöra den...

Igår var jag på ett språkcafé som jag fått reda på genom couchsurfing (tack igen för tipset Alina!). Det var också trevligt, lite stelt ibland men mest trevligt. Det var verkligen alla nivåer på tyska där, från de som knappt förstod något, till de som lärt sig hemma med hjälp av datorprogram/internet (vissa hade kunnat lära sig förvånansvärt bra genom det!). Så jag ska se om jag lyckas få dit Rasmus nästa vecka, tror det kan vara en rolig introduktion till att lära sig tyska.

Jag har också passat på att köpa lite tyska filmer. En av dem var från samma producenter som gjort filmen Wer früher stirbt ist länger tod. Denna hette Almanya - wilkommen in Deutschland och var liksom den förre filmen en väldigt söt, roligt och lite sorglig film. Den handlar om en liten pojke som är andra generationens invandrare från Turkiet och brottas med att han varken känner sig som en tysk eller som en turk. För att få veta lite om sina rötter får han höra historien om hur hans farfar kom till Tyskland som arbetskraftinvandrare på 60-talet. Som sagt en väldigt fin film som jag rekommenderar varmt! En liten rolig grej var förresten att det följde med en lite turkisk parlör med filmen.

 

 

Idag ska jag nog mest ta det lugnt och tvätta lite och så. På fredag kommer Rasmus och mamma och pappa hit, som jag längtar! Vädret ska tyvärr inte bli så mycket bättre, så picknicken som mamma hade planerat får vi nog hoppa... Men något kul ska vi nog kunna hitta på ändå. Pappa har letat upp allt som har med modelljärnväg som han vill kolla på, det är ju i alla fall ganska väderoberoende.

 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0