Dies und das

Veckan flöt på som vanligt, en Lost-kväll hemma hos Sofia hanns med, annars var det mest jobb. Men jag gillar faktiskt mitt jobb för det mesta, lite småsegt ibland men många trevliga kunder och inte alls så mycket dötid som jag varit rädd för!

Sen försvann helgen i en himla fart. Direkt efter jobbet i fredags åkte jag till Malmö där vi var några som skulle grilla. När man tittar på väderprognoserna såg man ju mest bara solar inför helgen, man glömmer dock att titta hur vindarna är så det blev visst grillning i typ halvstorm. Trevligt var det, men vi skyndade oss ändå upp till Ninas och Mattias lägenhet så fort själva grillningen var klar, så hängde vi där istället. Jag och Sara skulle ta första tåget till Lund morgonen efter, så jag tänkte att det kanske vore klokt att inte ta sista tåget hem i fredags i alla fall. Så jag kollade noga klockan på mobilen hela tiden och gick när klockan blev strax efter 23 för att säkert hinna till 23.53-tåget (och hinna växla pengar inför morgondagen). Men efter fem minuters promenad märkte jag att jag glömt min mobil! Så jag fick traska tillbaka och eftersom man inte kommer in utan att någon låser upp till en var jag tvungen att fråga folk som gick förbi och jag kunde låna deras mobil och ringa min egen (egentligen hade jag kunnat ringa på porttelefonen bara men det fick jag reda på först dagen efter att de hade en...). Folk var faktiskt väldigt hjälpsamma, berodde väl förmodligen på att jag såg ynklig och hjälplös ut, så till slut kunde jag ringa min mobil och be att Nina kom ner och öppnade för mig. Eftersom jag visste att jag ändå missat tåget gick jag upp och hängde en stund till i lägenheten innan jag gick iväg igen. När jag skulle gå denna gång frågade flera av dem så att jag nu inte hade glömt något igen, vilket jag bara viftade bort. Men mycket riktigt, efter fem minuter märkte jag att jag ju glömt ryggsäcken! Är detta Maria Nilsson i ett nötskal kanske? Jajamensan! Hade dock inget viktigt i ryggsäcken så det räckte med att konstatera att den var glömd och skynda sig till tåget ändå.

Dagen efter, efter bara två timmars sömn, var det dags att åka iväg igen. Denna gången till Lund där Sara och jag skulle stå på loppis på Södra Esplanaden. Det var roligt, men vi fick väl inte sålt så mycket som vi räknat med, och framförallt inte till de priserna vi tänkt oss! Fasiken vad folk är snikna! Jag hade bl.a. ett par helt oanvända skor som hade kostat 450 kr från början och dem tyckte folk det var heeeeelt otänkbart att betala en hundralapp för! 70 kr fick jag för dem till slut, efter många fnysningar och huvudskakningar från damer som man vet mycket väl har pengar så det räcker... Jaja, var roligt i alla fall och jag fick i alla fall ihop tillräckligt för att inte gå back! Dessutom fyndade jag en fin klänning som kommer komma till använding på Antons 50/60-tals-födelsedagsfest om ett par veckor!

Sen åkte jag hem och sov en runda, för att sedan återigen sätta mig på tåget och åka in till Malmö. Häng hos Nina och Mattias igen stod på schemat och därefter utgång på Debaser. En mycket trevlig kväll! Debaser var ett trevligt ställe, dit går jag gärna igen!

Idag åkte jag in till Malmö igen, för tredje gången denna helg (älska sommarkort!), för att hämta min ryggsäck. Sen gick jag och shoppade på Entre´. Jag tyckte det var ett trevligt köpcenter, lite likt Auhof-center i Wien med många matställen och bio samlat där oxå. Apropå Wien så märkte jag att många av de tyska butikskedjor som jag gillade i Wien även hittat till Malmö; New Yorker, Deichmann och nu även Bijou Brigitte! Den senare är jag särskilt glad över, de har massor med fina smycken i alla tänkbara färger till bra priser, super!

Mycket som hänt i helgen som sagt. Hade kanske behövt mer vila eftersom sommarens häktigaste dagar på jobbet kommer i veckan: Hörby marknads-dagarna och dagarna däromkring. Men det ska bli kul, det var det ifjol i alla fall!

När jag rotade på vinden efter loppis-grejer hittade jag förresten en CD-väska med skivor jag inte visste jag hade, sånt är alltid roligt! Nu har jag återupptäckt Seeed, de är rätt coola!

Kors i taket!

I juli 2006 var jag, Jessica och Sara och kollade på Robbie Williams på Ullevi i Göteborg. Ända sedan dess har Sara snackat om att jag ska få hennes bilder därifrån, men det har aldrig blivit av.Förrän idag, tre år senare! Med bilderna kom dessutom några Wien-bilder från när Sara, Anton, Jessica, Sofia och Veronica besökte mig i Wien ett halvår tidigare, de var faktiskt bättre och roligare än de omtalade konsertbilderna! Här är ett urval av de bilder som jag till slut fick:

Jag och Sara på Robbie Williams-konserten

Det var en rätt häftig scen han hade med sig, den där Williams

ROBBIEEEEEEE AAAAAAAAAA (ibland kommer fjortisen i en fram...)

Sara och jag leker på lekplatsen i en av labyrinterna vid Schönbrunn

De som hälsade på mig på höstlovet minus Sara som tar kortet. Anton vill inte beblanda sig med tjejerna? Haha

Hela gänget (förrutom Sara som återigen är fotograf) på restaurangen vid internatet. Det var mycket som var skit med det där internatet, men vi fick i alla fall äta lunch gratis på den här restaurangen varje helg, det var lyx!

Bilderna fick jag till slut när Kara, Sara och jag skulle ta en promenad runt Vaxsjön. Trevligt som vanligt! Pratade lite sommarplaner och jag kom på att jag jobbar alla helger när det är stora fester! Så typiskt! Jaja, antingen får jag åka hem tidigt eller får jag åka direkt från Malmö till jobbet, det är ju bara fyra timmar det handlar om så det får väl funka... Festerna ska bli roliga i alla fall, födelsedagsfester för Kara och Anton är det som väntar!

Jobbet var trögt idag när det var så fint väder ute. Värmen gjorde dessutom att vi hade skitkass luft inne på turistbyrån vilket gjorde att man nästan satt och somnade! Som tur var fick jag springa lite ärenden på byn, skönt det i alla fall!

En annan negativ sak med värmen är att en del som kommer in luktar så mycket svett! Speciellt gubbar som kanske inte är så noga med sin hygien direkt... urk!

Fick i alla fall positivt besked vad gäller min ekonomi idag, lönen på torsdag blir större än vad jag räknat med, wohoo!

En rubrik

Idag var det en kund som kom in och frågade om julbord, vissa är ute i tid!

Några som inte är ute i tid är Skatteverket när det gäller att ge tillbaka mina pengar till mig, jag får förmodligen inte skatteåterbäring förrän i augusti! Sjukt irriterande! Kan i och för sig vara bra oxå, då har jag mer pengar vid terminsstart, annars hade väl risken funnits att man använt upp allt i sommar... men ändå! Pengar hade inte suttit fel just nu, tur att jag får en liten lön på fredag!

Midsommarhelg

Så var midsommarhelgen avklarad. En helg med alldeles för få timmars sömn har det blivit, men det har det lätt varit värt, för så roligt jag har haft det!

Det började med midsommarfirande hos mig i fredags.Trevligaste midsommaren på länge blev det! Vi blev fjorton stycken, varav tolv var med på knytkalaset. Jag blev lite stissig när plötsligt alla trängdes i köket och det kändes som att femtioelva maträtter förbereddes på en och samma gång. Men maten blev klar till slut i alla fall och god blev den! Resten av kvällen blev riktigt rolig, det var ett trevligt gäng vi hade samlat ihop!

Dagen efter var det bara att åka till jobbet, fick skjuts av Saras mamma eftersom hon och Anton och Filip sovit över, så då fick jag ju sova lite längre. Jobbet gick helt okej, var mest några pratglada tanter och gubbar som ville snacka av sig lite.

Efter jobbet hann jag med några timmars sömn och sen var det dags för helgens andra fest; födelsedagsfest hos Rebecka! Även denna fest blev mycket rolig! Började med att grilla utomhus och fortsatte sedan ett tag i hennes korridor. Lite för sent kom vi på att vi var tvungna att ge oss iväg om vi ville åka tåg till Malmö och gå ut där, så vi missade tåget och fick vi ta taxi. Det blev faktiskt inte alls dyrt eftersom alla trängde in sig i en taxibuss! Själva taxiresan var dock inte särskilt rolig, var extremt kissnödig redan innan vi satte oss i taxin och det blev ju bara värre och värre, fy fasiken vad ont jag hade! Som tur var satt det en vänlig själ bredvid mig som hjälpte till att försöka distrahera mig genom att babbla på om det ena och det andra, det uppskattades!

Väl i Malmö hade en del av oss (jag i alla fall) spenderat våra sista pengar på taxin så Anton bjöd på en ny taxiresa hem till honom där det blev efterfest. Även det mycket roligt!

Minnesanteckning från helgen: Engelsk och fransk cider, som jag provade på i helgen, är förvisso himla gott men ack så vätskedrivande! Inte konstigt att det blev sådan kris igår efter att jag druckit en liter cider. Alltså: Jag gör nog bäst i att gå tillbaka till att dricka vin!

Ett tips

... till dem som inte har sett Henrik Schyfferts "Ett försvarstal" än - gör det! Klippet tas tydligen bort från svtplay på tisdag (det ligger förvisso ute på youtube men som ni ser i klippet nedan är ljud och bild helt osynkat). Jag gillade som sagt starkt föreställningen och det är mycket bättre än sånt som Schyffert brukar göra. Bästa biten tycker jag nog att de nedanstående tio minuterna är. Fast de gör sig bättre i sitt sammanhang, alltså: se hela!

Ikväll blir det midsommarfest! Det ska bli skoj! Mindre skoj ska det bli att jobba dagen efter, men det ska nog funka!

Trevlig midsommar!

Bättre sent än aldrig

Här kommer då till slut några London-bilder, såhär en vecka försenat:

Oxford Circus

Buckingham Palace

London Eye

Houses of Parliament

Dali-staty vid London Eye. Hade gärna gått på utställningen oxå om den inte varit så satans dyr - 14 pund!

London Eye och Houses of Parliament

St Pauls Cathedral

Från en av gallerierna i St Pauls Cathedral

Portobello Road (Notting Hill)

Afternoon tea på en mysig pub på Portobello Road

Cykeläventyr

Idag testade jag att cykla till och från jobbet. Raka vägen mellan Höör och Hörby är drygt 15 km men eftersom jag körde på småvägar över Sätofta/Ludvigsborg/Fulltofta blev det nog några kilometer till.

Vägen dit på morgonen var jättefin. Vägen var fin och lugn, en och annan jobbig backe, men ändå en riktigt trevlig cykeltur med fin utsikt på sina ställen.

Hemvägen blev desto jobbigare! Jag kände mig lite mör i benen innan jag började cykla men förstod inte hur trött jag var förrän jag hade cyklat någon kilometer. Då började jag dessutom känna hur fruktansvärt hungrig jag var, färdigmatlådan som jag åt vid tolvtiden hade tydligen förbrännts för länge sen. ICA i Ludvigsborg, ca halvvägs, fick bli min räddning. Efter att ha slängt i mig en banan och macka gick det lite bättre i alla fall... Hemvägen tog nästan två timmar att cykla, nästan dubbelt så lång tid som ditvägen.

Slutsats: Det lär inte bli fler cykelfärder Höör-Hörby tur/retur på en dag i sommar! I alla fall inte förräns jag har tränat upp benmusklerna och konditionen rejält. Däremot blir det nog rätt lagom att cykla till jobbet på morgonen och ta bussen hem på kvällen, och sen göra tvärtom dagen efter, som jag hade tänkt från början.

Nu kommer jag i alla fall att sova som en stock inatt. Imorgon är det enda som står på schemat en promenad med Sara vid ett-tiden, och jag planerar att sova fram tills dess!

Fullt upp!

Den här veckan har jag haft fullt upp, har egentligen en del timmars sömn att ta igen men det får vänta nån dag till för imorgon är det jobb som gäller igen. Men ett lite högre tempo gör absolut ingenting, tvärtom, under våren har jag fått slappa så att det räcker och blir över för ett bra tag framöver!

Jobbet flyter på som det ska, jag har varit själv i helgen och har varit väldigt nojjig för att jag ska ha glömt att göra något eller att jag har gjort något fel, men det är väl bara jag som har stressat upp mig själv, det har flutit på rätt bra egentligen. Jobbar ju med översättningar så någon dötid har jag inte just nu i alla fall, det är skönt! Igår hade jag t.o.m uppemot trettio gäster, det var rätt kul! Många kunder är roliga att ha och göra med, en del blir jättetacksamma för minsta lilla grej man hjälper dem med. Många pratglada tanter och gubbar, det är alltid trevligt! Sen finns det ju de som inte är lika roliga att ha att göra med, men de är faktiskt inte så många. Tyska får jag snacka i princip varje dag, det är jag mycket nöjd med!

Igårkväll var det då inflyttningsfest hos Cattis och Robban i Landskrona. De har fått det himla fint i sin lägenhet och festen där var mycket trevlig!

Det var kämpigt att ta sig upp ur sängen imorse men sen piggnade jag faktiskt till rätt snabbt och det var inga problem att orka med jobbet, det bådar gott inför midsommardagen! Sara ringde och frågade om jag ville med till Ribban och grilla lite och självklart var jag på. Det blev en riktigt trevlig kväll med grillning, fågelmatning (så roligt man kan ha det åt några fiskmåsar...) och kubbspelande. Sådana kvällar hoppas jag verkligen det blir fler av i sommar!

Hemma

Hemma från London och hemma efter första jobbdagen. Att vara tillbaka på jobbet kändes helt okej, hade en del saker att göra så det var skönt att inte vara helt sysslolös, men det kommer väl senare i sommar... Det blir att jag jobbar midsommarafton och midsommardagen i alla fall, lite surt eftersom jag ändå inte får OB, men så blir det, är ju bara sex respektive fyra timmar det handlar om. Själva jobbet kom man in i rätt snabbt i alla fall, jag kom ihåg mer av rutinerna än jag trodde.

Efter jobbet blev det filmkväll med Sofia, Angelica och Jessica, trevligt som vanligt! Får se om vi kommer iväg på en helg i Göteborg i sommar, vore himla skoj!

London var underbart! Mycket hanns med att se av denna fina stad på några dagar; Buckingham Palace, Green Park, Oxford Circus, Oxford Street, Piccadily Circus, Houses of Parliment (med Big Beg), London Eye, St Paul's Cathedral (som tyvärr inte hade öppet på översta galleriet, det var nog resans största besvikelse), Hyde Park, Portobello Road (i Notting Hill). Mäktigast var nog att se Houses of Parliment, det är en häftig byggnad! Att promenera omkring i Notting Hill var oxå mycket trevligt. Och så satt vi såklart en hel del på pubarna och det var verkligen mysigt! Gillade framförallt att de inte spelade någon musik i de flesta pubar, så att man slapp skrika till varandra. Upptäckte även att brittisk eller irländskt cider är himla gott, mycket godare än svenska sötsliskiga varianter!

Det jag tyckte minst om var nog stadens tempo, den var alldeles för stressig. Framförallt i tunnelbanan, rulltrapporna i sig blir man ju stressad av, de går ju dubbelt så fort än vanligt! Inte särskilt handikappvänligt märkte vi! Och så en massa jäktade människor på det, och den stressen kände man av uppe på gatorna oxå tycker jag. Å andra sidan är det väl rätt normalt för en storstad. Wien, som är min eviga måttstock eftersom det är den enda storstad som jag känner till ordentligt, är ju ovanligt lugn och avslappnad för att vara en storstad.

Om man ska fortsätta jämföra med Wien så kan jag väl säga att jag gillar människorna i London mer, utifrån de intrycken jag fick. De kändes genuint hjälpsamma och artiga på ett helt annat sätt än i Wien. Wienarna är förvisso väldigt noggranna med att språket är artigt (man ska säga sina bitte, använda artighetskonjunktiv och Nia de som ska bli Niade), men det känns som att artigheten är rätt tillgjord. I London kändes det verkligen som att (de flesta) verkligen brydde sig om att man hittade rätt eller vad det nu var.

Sista dagen hade vi dock världens osis; det satte igång en strejk på tunnelbanan! När tre miljoner människor, som i vanliga fall åker tunnelbana, ger sig ut på vägarna istället är kaos oundvikligt. Bussresan in till Oxford Circus, som i vanliga fall tog knappt en timme, tog nästan fyra igår. Så fastän vårt flyg gick först vid 19 så började vi åka ut till flygplatsen redan på morgonen och spenderade sedan resten av dagen på flygplatsen. Lite tråkig avslutning, men vi hade ändå hunnit med mycket!

Bilder kommer någon annan dag, min dator är för seg idag.

Studentyra och Londonresa

Igår tog lillebror studenten, grattis till honom! Mamma och pappa borde ju vara lite vana vid studentfester nu men de räknade nog för mycket i "Berga-tid" (där vi dels gick ut senare på kvällen och dels gick omkring längre i Eslöv) så det blev rätt stressigt med maten när studenten kom hem först av alla och de andra oxå var rätt punktliga. Men allt blev klart till slut i alla fall. Ju längre kvällen gick desto mer tacksam blev jag över min egen student, då tänkte man inte riktigt på hur mycket slit det var för mamma och pappa...

En himla massa barn var det som sprang omkring här igår, de flesta var kusinbarn där det är knappt jag vet vilken kusin en del av dem tillhör, långt mindre namnen...

Idag bär det av till London för mig och mamma! Kanske inte världens bästa ide att åka iväg just idag, såhär tidigt, när ingen av oss har fått sova så mycket... Men det blir kul när vi väl är där! Hoppas bara mammas knä håller!

Röstning och Nova

Jag har alltid tyckt att det har varit konstigt med folk som bestämmer sig för vad de ska rösta på först på väg till vallokalen... men idag gjorde jag själv detsamma! Det blev Vänsterpartiet till slut, men jag hoppas ändå på att Schyman oxå kommer in i EU-parlamentet.

På eftermiddagen besökte jag ett ställe som flera av mina kompisar tycker är jättekonstigt att jag aldrig besökt förr; Nova Lund. Jag tycker fortfarande inte att jag har missat något speciellt, visst är det praktiskt med så många affärer på ett ställe men det är så mycket trevligare att strosa omkring i stan!

Jag fick även veta idag att mitt sommarlov förkortas med fyra dagar, börjar jobba redan nästa torsdag. Det är väl bra i och för sig, mer pengar och om vi behåller denna ordningen på vilken vecka man jobbar helg så är jag ledig både midsommarhelgen och onsdagen den förste juli (den dagen som jag kan hämta ut nyckeln i Göteborg), så det vore ju bra. Nu kan den planeringen ju skita sig eftersom hon jobbade midsommarhelgen även förra året och kanske vill byta i år då, men det får väl gå det med.

I valet och kvalet

Imorgon ska jag gå och förtidsrösta eftersom jag är i London på söndag. Men jag står faktiskt fortfarande och vägen mellan Fi och V och kan inte alls bestämma mig. Å ena sidan tror jag verkligen att det behövs fler som kämpar för jämställdhet i EU och att Schyman säkerligen hade gjort ett bra jobb trycka på sådana frågor, men å andra sidan så vet jag att Vänsterpartiet oxå är feminister, och dessutom delar mina åsikter i så mycket annat. Svårt det här.

Studentekonomin räddad!

Upptäckte idag att det finns ett WILLY:s på Hisingen, yay! Förvisso nästan fem km från min lägenhet, men det får gå.

Idag var första sommarlovsdagen, vilken jag började med att promenera med Sara igen, trevligttrevligt. När jag kom hem försökte jag sola eftersom jag lär vara blekare än de flesta då jag satt inne hela förra veckan. Men solen försvann rätt snabbt, typiskt nog. Så efter det blev jag väldigt rastlös och visste inte vad jag skulle göra. Allt det där som var så roligt att göra och nödvändigt att smita från skolarbetet för var inte lika roligt när man inte hade något att smita ifrån...

Så vad göra? Börja rota bland kassar och lådor på vinden och försöka hitta något att sälja på loppisen nästa helg! Sara föreslog nämligen att vi skulle hyra en plats på Esplanaden i Lund nästa lördag och sälja lite gamla grejer, och det lät ju som en bra ide´! Upptäckte idag att jag har en himla massa böcker i bra skick som jag hade kunnat sälja, hade ju varit skönt att bli av med lite dem och förhoppningsvis tjäna en slant på det!

Sommarlov!

Efter att ha upptäckt att jag glömt göra en uppgift och hittat allt fler fel på det jag redan gjort var jag lite osäker på hur det skulle bli med betyg på både temaarbetet och hela kursen när jag åkte in till redovisningen idag. Men det gick bra, eller redovisningen i sig kändes väl småkass, jag var sist så det blev att man kortade ner eftersom allt redan var sagt. Sen hade jag trott att man skulle redovisa som om det vore för en "vanlig" grupp som inte var så insatt i det här, men det blev istället mer en redovisning för varandra där man istället fick motivera varför man hade gjort si och så. Om analyserna, som fick knasiga resultat och som jag försökt och försökt att få rätt på utan resultat, sades inte ett ord.

När jag kom hem väntade i alla fall ett mail där det stod att jag var godkänd på både temaarbetet och hela kursen, skönt! Så nu blir det två lovveckor utan ett måste i världen!