Byråkrati och kommunikationsmuseum

 
Efter lite om och men är jag till slut både inskriven i skolan och folkbokförd i Berlin. Det här med tysk byråkrati är ju inte det smidigaste som finns om man säger så. Delvis gjorde jag det väl svårare än det var, men jag tycker ändå att de borde kunna göra ett smidigare system. Typ att man ska kunna folkbokföra sig på nätet i stället för att behöva gå till någons kontor och ta upp både deras och min tid... Jag verkar i alla fall ha haft tur vad gäller kötid på Bürgeramt, som sagt har jag hört talas om folk som köat i timmavis. Jag har nu varit där två gånger, båda gångerna har jag kommit dit ett par timmar efter att de öppnat och ändå fått vänta max en kvart! Skönt det i alla fall.
 
Men igår var jag lite less på registreringar hit och dit och det medförde väl att jag tyckte allt annat här också kändes trist. Vad gör jag då? Jo, jag åker såklart till ett visst svenskt varuhus för att få känna mig liiite mindre vilsen.
 
Vad gör en svenska när hon känner sig vilsen i en främmande stad? Åker till Ikea såklart!
 

Tyvärr serverade de inte köttbullar pga. hästköttskandalen, men lite lax dög bra det med.
 
Viktoriaparken försökte jag mig på idag men gav upp när jag såg att de inte skottat upp till kullen och mina skor redan böjade läcka in. Jag vet att jag redan tjatar om detta vädret, men det hade funnit så mycket mer att göra om inte vädergudarna hade bestämt sig för att det var november igen.
 
Jag gick istället på museum, Museum für Kommunikation, vilket var intressant. Fick bl.a. lära mig om rörpost, som Berlin tydligen hade ett av de mest utbygde, har för mig det var runt typ 20 km? Över 10 i alla fall. (Edit: Enligt wikipedia var det 400 km som mest!) Det är nästan lite komiskt att tänka sig att det flög omkring en massa brev i vakuumrör genom staden...
 
Rörpost-rör
 
En samling tyska postlådor
 
Nu när all byråkrati är fixad kan jag alltså turista drygt två veckor, först en vecka själv och sen en vecka med Rasmus och mamma och pappa (mamma och pappa kommer hit över själva påskhelgen och Rasmus stannar sen hela veckan som kommer). Det enda som ska fixas är väl egentligen att jag ska få lite koll på vilka kurser jag ska läsa. Mailade ansvarige för den kursen jag var mest intresserad av, hydrogeologiska projekt, men fick svaret att det krävdes "djupgående" kunskaper om hydrogeologi. Efter att ha kollat kursplan för den kurs som var angiven som förkunskapskrav insåg jag att det nog hade varit att ta sig vatten över huvudet att gå den kursen. Lite synd, eftersom det är det ämne som jag intresserar mig mest för, men det var å andra sidan den kursen som krockade med mycket annat jag ville läsa. Så förmodligen blir det en grundläggande kurs i rälstrafik, vilket också känns kul eftersom det inte heller erbjuds på Chalmers. Eftersom TU Berlins hemsida som sagt är en mardröm, och jag inte vill behöva maila varenda lärare för att få bättre koll på kurserna, så ska jag nog ta mig till skolan igen imorgon eller i början på nästa vecka. Varje instutition ska tydligen ha någon form av egen kurskatalog där det ska stå mer detaljerat om de olika kurserna, så det ska jag försöka få tag på. Min fakultet verkar dock vara uppdelad på rätt många småinstutitioner, och jag läser kurser från de flesta tror jag, så jag får nog springa runt till en fyra-fem stycken. Såklart.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0