Bokmässan

Jag bestämde mig för att gå på bokmässan till slut, och det ångrar jag inte! Massor med intressanta saker fanns där att kolla på. Jag köpte dock aldrig något seminariekort eftersom det kändes lite mycket med 300 spänn när jag ändå bara tänkt gå på typ två seminarier. Per Nilsson fick jag ändå se och höra lite av, han hade ett kort samtal med en moderator i en av montrarna i tio minuter. De pratade om hans böcker i allmänhet och hans senaste bok i synnerhet och så fick han avsluta med att läsa ett stycke ur boken. Något klart svar över vad han egentligen ska göra efter den här boken, som han själv kallar ett bokslut, fick man dock inte. Han sade något typ "Sen skrev jag en ungdomsroman till efter min sista ungdomsroman" men mer än så fick han tydligen inte säga, det var hemligt. Även om det som sagt var ett kort samtal var det ändå trevligt att ha varit där, det är trevligt att kunna sätta ett ansikte på författaren till alla de där fina böckerna. Och mitt intryck av Per Nilsson "i verkliga livet" stämde väl ganska bra överens med det jag fått från böckerna; en något underlig men rätt mysig farbror.

Men även om det var just att Per Nilsson var där som lockade mig till mässan från början så fanns det ju mycket mer än det att kolla på där! Mässområdet var stort men jag tror jag lyckades kolla på de intressantaste bitarna. Förrutom bokförlag var där även diverse andra organisationer. Vissa visste man inte riktigt vad de hade med Bok & Biblioteksmässan att göra, typ Banverket...

Zentrum für Österreichstudien var där så jag kunde plocka på mig några tidningar av dem. Där fanns även ett nystartat förlag, Bokförlaget Thorén och Lindskog, som inriktar sig på att översätta tyska böcker till svenska. Bl.a. har de precis gett ut Uwe Timms Die Entdeckung der Currywurst på svenska (som då fått den direktöversatta titeln Upptäckten av currywursten). Just den boken är bra och förtjänar en bredare publik och tysk litteratur i allmänhet förtjänar mer uppmärksamhet i Sverige, så det var roligt att se ett sånt här förlag!

En annan organisation som var där var Miljöförbundet Jordens Vänner. Det verkar vara en mycket bra och viktig organisation, som kopplar ihop miljö och solidaritet. Funderar faktiskt på att gå med där, om inte annat så som stödmedlem tills jag får tid att engagera mig!

Sen är det ju svårt att gå på den där mässan och låta bli att köpa några böcker. Det kunde jag inte heller, sju böcker blev det till slut, fyra från Ordfront och tre från Månpocket. Sju böcker som jag aldrig kommer hinna läsa... men de är fina i bokhyllan i alla fall!


Kommentarer
Frida

Currywursten borde de inte ha direktöversatt... svenska språket är verkligen inte vackert alltid... låter som en skittråkig bok trots att den har sin charm.

2009-09-24 @ 23:28:26
Maria

Jo, kan hålla med om att översättningen på titeln kanske inte var helt lyckad... får hoppas på att själva boken är bättre översatt!

2009-09-25 @ 08:28:36
URL: http://netia.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0