Lördag

Igår var en riktigt slapp dag. Det var rätt skönt faktiskt. Sen blev det såklart som det alltid blir; efter att det typ inte hänt nåt alls på en hel vecka fick jag plötsligt inbjudningar till två saker på kvällen. På facebook kunde jag läsa om ett meet&greet för internationella studenter på en bar och sen fick jag ett mail av min buddy om jag ville följa med på en bar med henne och hennes vänner. Valet var dock inte så svårt, det blev det senare. Vi träffades på en bar i Prenzlauer berg, förrutom min buddy var det hennes pojkvän och hennes lägenhetskompis. Det var rätt trevligt, de var schyssta alla tre. Men språkmässigt var det lite utmanande. Även om jag förstår bra tyska är det rätt svårt att hänga med när tyskar pratar med varandra, speciellt när det störs av musik och sorl i en bar. På baren fanns en del spel som man kunde låna så vi spelade en runda TP (som för övrigt inte alls verkar vara lika vanligt här som i Sverige, ingen av dem hade spelat det innan). Det var ju såklart skitsvårt för mig. Jag har inte världens bästa allmänbildning från början och när det dessutom är "tysk" allmänbildning är jag ju helt körd. Vi spelade i lag men jag vet inte vem som vann till slut, tror vi bara lade ner spelet när det efter flera timmar blev diskussion om en knasigt formulerad fråga. Frågan löd typ "Vilken klassiker översatte X framgångsrikt från engelska i stad Y", varpå det andra laget gissade på Hamlet, men svaret var William Shakespare, som man väl kan tycka är en klassiker-författare. 
Allt som allt en trevlig kväll, även om jag hade svårt att hänga med alltid så var det säkert jättebra övning.
 
En kul sak jag har märkt här i Berlin är förresten hur nästan alla duktigt väntar på att trafikljusen ska bli gröna vid övergångsställen, även om det inte är en bil i sikte. Om det står en stor folkmassa som väntar och några smiter över innan Ampelmann är grön är det nästan alltid nån som muttrar nåt lite irriterat. Vid Brandenburger Tor är det ännu konstigare; där finns ett signalerat övergångsställe men gatan som svänger in vid övergångsstället är avstängd, dvs. inga bilar kan korsa övergångstället. Ändå står folk och väntar på att det blir grönt! Jag har hört nånstans att man kan få böter om man går mot rött i Berlin, men jag har sett poliser vid övergångsställen där folk smiter över och de ingriper ju ändå aldrig.
 
Idag tänkte jag nog gå på ett filmmuseum på Potsdamer Platz. Tyngdpunkten ska tydligen ligga på tysk film från 20-talet, och även en del om hur film användes som propaganda under nazi-tiden, så det verkar intressant! 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0