Stressiga veckor

Blogginläggen kommer mer sällan än vad jag hade velat, men de senaste två veckorna har verkligen varit fullt upp! Mitt humör har pendlat från att vara frustrerad över att allt verkar så krångligt till att bli riktigt taggad inför terminen när saker och ting har fungerat. Som jag nämnde i förra inlägget har dessa veckor framförallt handlat om att försöka få koll på vilka kurser det egentligen är jag ska läsa i vår. Nu när det börjar klarna är det bara en kurs från mitt Learning Agreement (preliminära kursval som jag gjorde i höstas) som jag fortfarande ska läsa.
 
Förra veckan började på värsta möjliga sätt, nämligen genom att just det jag varit rädd för hände; den första kursen jag gick på visade sig vara på helt fel nivå (den motsvarade mer eller mindre sådant som jag redan gjort på Chalmers) och jag insåg att jag inte skulle kunna tillgodoräkna mig den i min examen. Jag fick panik och började leta efter en massa nya kurser. Under veckan försökte jag ta en dag i taget och försökte verkligen hitta så många kurser som möjligt som jag skulle testa att gå på. Ytterliggare en kurs visade sig vara på fel nivå vilket ledde till mer stress och jag började panika över om jag ens skulle få ihop mina poäng. Allteftersom veckan gick märkte jag dock att de flesta kurser borde funka bra (även om vissa är väldigt svåra). Nu i veckan har jag dessutom fått plats på både en tyskakurs och en projektkurs (mer om denna senare) så nu är jag plötsligt uppe i 44 poäng, vilket betyder att jag kommer kunna stryka nästan en tredjedel av de kurser jag valt. Såhär ser mitt schema ut just nu:
 
 
Fyra kurser är jag väldigt säker på att jag vill läsa: tyskakursen, Moderne SanitärsystemeGrundlagen des Schienenverkehrs (rälstrafikens grunder) och Energiseminar: SolarkücheDen senare är en projektkurs som utarbetats av studenter. Vi ska bygga ett solarkök och bjuda på mat från det på Tempelhofer Feld i sommar. Det låter kanske flummigt men jag tror att det kommer att bli en mycket lärorik kurs. Ingen i gruppen har direkt några förkunskaper utan vi ska lära oss om ämnet gemensamt genom att hålla små föredrag för varandra. Vi ska dessutom turas om att hålla i veckoträffarna och var och en ska bidra till en skriftlig dokumentation. Mot slutet ska vi ha någon/några bygghelger där vi bygger upp själva solarköket. Det kommer nog bli mycket kul men även språkligt och socialt utmanande. Den biten som de flesta nog tycker känns roligast och lättast är väl den som jag tycker känns jobbigast; under träffarna ska man ofta använda sig av lekar för att dels lära känna varandra, men (som jag förstått det) senare även för att få idéer till projektet. Jag kan ha svårt att vara så spontan som sådana lekar ofta kräver, och på ett främmande språk blir det givetvis svårare. Jag funderade ett tag på om jag verkligen kunde göra den här kursen, men bestämde mig för att jag bara måste prova. Det är ett alldeles för häftigt projekt för att avstå bara för att jag är osäker på min egen sociala förmåga. 
 
Exempel på hur ett solarkök kan se ut
 
Dessa fyra kurser är på sammanlagt 21 poäng. De andra vet jag inte riktigt hur jag ska göra med än, får se om jag bestämmer mig i helgen eller om jag testar att gå ytterligare en vecka på alla. Alla Umweltpolitik-kurserna tycker jag egentligen inte är så spännande men eftersom de är de enda kurserna jag tagit på engelska skulle det kanske vara skönt att inte känna ett språkligt nederlag för en gångs skull. Genderstudies hade varit intressant men hela kursen består av rätt avancerad textanalys vilket kanske blir en för stor utmaning. Jag ska kolla lite på texterna i helgen och se. Kurserna på tisdag förmiddag (8-11) handlar alla om markkemi på olika sätt. Både de och geokemin känns väldigt intressanta, men eftersom jag nog inte riktigt har de rätta förkunskaperna och kurserna känns rätt avancerade blir det kanske för svårt. Det hade dock varit mycket intressant så jag får fundera mer på det. Sprengtechnik låter även det intressant men här pratar läraren lite otydligt ibland. Så av dessa finns det alltså inget solklart val utan jag får nog fundera ordentligt de närmsta dagarna.
 
Nog om skolan för denna gång. Även om mycket har kretsat kring skolan de senaste två veckorna så har jag hunnit med en del annat också. Förra fredagen var jag och min buddy på Stammtisch som anordnas av International Office. De bjöd på mat och dryck till utbytesstudenter och deras buddys. Det var en riktigt trevlig kväll då jag fick snacka med en hel del nytt folk. Bland annat träffade vi en svensk kille som vi var och fikade med igår. Det var trevligt!
 
 
I lördags var jag med min buddy och hennes vänner kastade frisbee. De var alla duktiga på att kasta frisbee, vissa av dem tog till och med en kurs, och för min del var det roligt att prova på. Men jag är ju som jag är när det kommer till sport och efter ett tag blev jag mest frustrerad över att jag kastade lika kasst efter en timme som när jag började... Så jag avvek och tänkte åka hem. Men eftersom det var så fint tänkte jag att jag skulle gå en bit istället. Det slutade med att jag gick hela vägen från Prenzlauerberg och hem, en sträcka på ca 7 km. En härlig promenad. Jag tycker det är kul att gå så mycket som möjligt eftersom man får bättre grepp om hur de olika stadsdelarna ligger i förhållande till varandra jämfört med när man bara åker tunnelbana överallt.
 
I söndags träffade jag en italiensk tjej som jag lärt känna på introduktionsdagen för utbytesstudenter. Vi gick en del av den sträckan längs vattnet i Kreuzberg som jag gick med mamma och pappa och Rasmus när de var här. Nu var det såklart mycket mer folkliv överallt eftersom det hunnit bli riktigt varmt här! Ett mycket trevligt område som kommer att bli ännu trevligare när det kommer lite grönt på träden. Det var trevligt att träffa henne och hon hängde även med till en grillfest i torsdags. Det var utlovat gratis grillad mat om man anmälde sig på facebook, vilket över 700 personer hade gjort. Ändå tyckte arrangörerna att det räckte att ha en enda grill som fick plats med cirka 10 korvar... Detta ledde naturligtvis till en enorm kö. Jag och italienskan stod i kö i över 1,5 timmar innan vi till slut gav upp. Några från det här gänget som jag pratat om innan var också där så efter att äntligen ha fått i oss lite mat från en kebaberia i närheten (vilket också tog en god stund eftersom vi inte var ensamma om att ge upp...) satte vi oss hos dem och tog ett par öl. Det blev en riktigt trevlig kväll till slut, trots dess konstiga början.
 
Det har ju som sagt varit riktigt fint väder de senaste veckorna och så även idag. Det gick verkligen från vinter till typ svensk sommar på typ en vecka. Jag hoppas det håller i sig för Berlin är så mycket finare i solsken än i grådask!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0