Påsklov

 
Nu har det inte blivit något bloggat på ett tag eftersom jag haft besök sedan långfredagen. Mamma, pappa och Rasmus kom hit då. Mamma och pappa åkte hem i måndags och Rasmus var jag och lämnade vid bussterminalen i morse. Rasmus var alltså här i över en vecka så man hade hunnit vänja sig vid att ha honom här. Nu när han har åkt känns det ju väldigt tomt. Jag vet att det blir bättre efter ett tag men just idag är en väldigt konstig dag.
 
Mamma, pappa och jag
 
 
 
 
Vi hann i alla fall med en hel del under tiden de var här. Trots skitkallt väder var vi ute och promenerade en hel del. Hela veckan har det blåst skitkallt och på sin höjd varit ett par plusgrader. Idag har det varit relativt varmt i solen, vilket nästan bara är irriterande... När mamma och pappa var här promenerade vi mycket här i mitt område i alla fall, längs med vattnet (som borde vara en arm av Spree?) och sen längs "turkgatan" Oranienstrasse. Sträckan längs vattnet var fin, men liksom med mycket annat tänkte man att det säkerligen är finare när det hunnit komma lite mer grönt på träden. Även Prenzlauerberg utforskade vi lite när mamma och pappa var här; vi åt en "Kettwurst" - en typisk östtysk korv - i ett korvstånd som stod kvar sedan DDR-tiden och promenerade omkring lite. Ett mysigt område som jag gärna utforskar mer!
 
Pappa är ju väldigt intresserad av modelljärnvägar så på söndagen var vi på ett museum som heter LOXX. Det består av en jättestor modelljärnväg med både modeller av verkliga (t.ex. Reichstag och Fernsehturm) och påhittade miljöer. Det var riktigt roligt, speciellt eftersom att det hände så mycket överallt. De hade byggt upp som en massa olika små berättelser med figurer och annat. Väl värt sitt något dyra inträde!
 
Reichstag i miniatyrformat
 
   
 
Pappa och mamma åkte som sagt hem i måndags, vilket kändes lite sorgligt, de hade gärna fått stanna hela veckan de med! När gäller sightseeingen drog jag och Rasmus ner lite på tempot. I tisdags åkte vi till Alexa, köpcentret där LOXX ligger på översta våningen. I söndags var det helt dött i hela köpcentret, det var liiiite mer folk på tisdagen. Ett riktigt snyggt köpcenter med snygg golvkonst etc. På kvällen gick vi på Jüdisches Museum, ett väldigt stort och intressant museum. De hade blandat historia om judar genom tiderna med lite om hur judar lever idag (traditioner, högtider etc.) på ett snyggt sätt.
 
I tisdags åkte vi till Südkreuz där en längre sträcka av muren är bevarad och där även ingemanslandet mellan den yttre och inre muren visas. Det var mycket intressant men på grund av att det återigen var så himla kallt kunde vi inte gå hela sträckan, det får vi spara till en annan gång. Istället åkte vi och kollade lite i en "second  and first hand"-affär som har rätt roliga grejer och även i en klädesaffär som hette Who killed Bambi?. Jag är inte jätteklädesintresserad men i den affären ville jag köpa ALLT. Och på grund av beslutsångest och snålhet slutade det ju såklart med att jag inte köpte nåt alls...
 
På onsdagen hade jag introduktionsdag i skolan. På förmiddagen fick vi en del information (inte mycket nytt egentligen) och på eftermiddagen var det "Campus-ralley", typ nån lära-känna-skolan-aktivitet med lite frågor om skolan och Berlin. Frågorna var tråkiga och upplägget likaså, så inte den mest givande eftermiddagen med andra ord. Efter skolan mötte jag upp med Rasmus och vi åkte till Frankfurter Tor och gick längs med Karl-Marx-Alle. Enorma och ganska fula byggnader kantade denna breda gata. Det var häftigt att ha sett det i alla fall.
 
I torsdags var vi på Stasimuseet. Vi hade rätt höga förväntningar båda två och blev ganska besvikna. Kanske att man får ett annat intryck om man har en guidning men annars tyckte vi att museet var rätt kasst. Väldigt dålig strukturerat med en blandning av information om DDR i allmänhet och Stasi i synnerhet, med väldigt dålig koppling däremellan. I allmänhet saknades en röd tråd mellan de olika faktarummen. Vi blev först irriterade på att det var oklart i vilken ordning man skulle gå in i de olika rummen men förstod snart att det inte spelade någon roll eftersom det ändå inte fanns någon kronologi eller liknande. Visst fick vi en del nya fakta men det mesta som vi vet om Stasi har vi lärt oss från andra källor (kanske framförallt Carl-Johan Vallgrens bok Berlin på åtta kapitel som varmt rekommenderas till alla som ska vara i Berlin en längre tid!). Synd för museet hade verkligen kunnat göras mycket bättre. 
 
På fredagen blev det en liten utflykt till Spandau, en förort till Berlin med en gammal stadskärna. Det var en mysig stad men mindre än vi trott och vi kändes oss rätt snart färdiga med stället. Återigen ett ställe som säkert är finare vid bättre väder, hade säkert varit mysigt att åka ut dit för ett pubbesök eller middag. Efter det korta besöket där åkte vi till Olympiaparken. Det var ett häftigt ställe, stadion är rätt mäktig och parken har ju en rätt egen historia. Det fanns även ett torn som man kunde åka upp i och trots att det var rätt mulet fick vi en fin utsikt över stan.
Olympiastadion
 
 
 
Igår var Rasmus sista dag i Berlin för den här gången. Vi började med att äta en mysig frukost på ett café här i Kreuzberg och åkte sedan till Treptower Park där det finns ett gigantiskt minnesmärke över sovjetiska soldater som dog i kriget. På kvällen åt vi på en typisk Berlinsk krog och åkte sen upp i Fernsehturm. En fin avslutning på en mycket fin vecka!
Rejäl tysk mat hos Dicke Wirtin
 
Förra onsdagen träffade jag ett Erasmus-gäng som jag introducerades till av en fransos som jag fått kontakt med på Facebook. Det är ett gäng på typ 15 personer (har inte träffat alla än) som hade träffats på nån fest eller nåt. Det som känns särskilt roligt med gruppen är att alla pratar tyska med varandra, vilket är rätt ovanligt bland Erasmusstudenter som brukar hålla sig till engelska. Generellt känns det som en väldigt trevlig grupp och de hittar på saker var och varannan dag. På onsdagen var vi och kollade på Berliner Dom, på torsdagen gick vi på en fest ihop och idag åkte vi upp i kupolen på riksdagshuset och kollade sen på Eastside Gallery. Det känns kul att ha träffat dem och känns verkligen som att jag kan slippa oroa mig för "den sociala biten" mer!
 
 Från kupolen på riksdagshuset
 
Det som jag dock fortfarande är nervös för är skolbiten. Imorgon börjar kurserna och som sagt är man inte föranmäld utan ska gå och anmäla sig på första föreläsningen. Det känns väldigt konstigt och jag nojjar mig för att de ska säga att jag inte alls får läsa de kurser jag valt ut eller liknande. Så denna vecka känns rätt avgörande, antingen klaffar saker och ting och jag kan känna mig lugnare eller så skiter det sig och jag får problem med att få ihop mina poäng. Det återstår att se!

En chokladaffär i närheten av mig. Här är Kaiser-Wilhelms-Gedächtniskirche i choklad
  
 
 PS: Fler bilder läggs kanske till när jag har fått lite bilder av Rasmus. DS


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0