Första maj m.m.

(Bilder kommer, hinner dock inte ikväll så det får bli på måndag tidigast)

 

Nu har ytterligare nästan två veckor gått. Jag har väl fått lite mer klarhet i hur det blir med kurserna, även om jag inte helt har bestämt mig än. Rasmus var här lördag-onsdag så det var skönt att dels diskutera igenom det lite med honom men framförallt att göra något helt annat ett par dagar.

 

Rasmus kom alltså hit i lördagsmorse. Vädret har ju varit superfint sen han åkte härifrån i påskas så därför var det lite frustrerande att vädret slog om just den morgonen han kom hit. Från att ha varit 24 grader varmt på fredagkvällen sjönk temperaturen till typ 9 grader. Även om det fortsatte vara rätt kallt i luften fick vi i alla fall sol de andra dagarna och de kunde emellanåt kännas riktigt varmt.

 

Lördagen blev rätt slapp. Rasmus hade varit i London med skolan och kommit hem sent på fredagen, för att sedan sätta sig på ett annat flyg tidigt på lördagen, så han var rätt slut. Det blev frukost på stan (Cafe Mokka – gott men inget speciellt) och en promenad på Tempelhofer Park. Tempelhof var fram till 2010 en av Berlins flygplatser men används nu inte mer. Hela flygfältet har dock fått stå kvar. Häftigt men absurt. Nu var det ju rätt kallt och blåsigt när vi var där men det var ändå en hel del folk där och en solig sommarkväll kan jag tänka mig att det kryllar av folk som grillar och har det gött. Då kanske man förstår tjusningen med det hela lite bättre. Rasmus och jag hade väl ändå lite svårt att förstå hur man kunde motivera att en så stor tomt får stå helt obebyggd mitt i centrala Berlin. Visst var det häftigt men inte SÅ häftigt.

 

Söndagen måste nog ha varit årets bästa dag hittills för min del. Vi åkte till Potsdam, en liten stad som ingår i typ ”stor-Berlin” (vet inte vad det heter egentligen). Det är en fin liten stad med mycket gamla byggnader. Det den är mest känd för är Park Sancoussi, en stor park där det byggts flera slott och andra kungliga byggnader under 1700- och 1800-talet. De flesta byggnader kan man gå in i men Rasmus och jag nöjde oss med att gå runt och titta på dem. Bara det tog drygt fem timmar och då såg vi inte ens alla! Vi är med andra ord inte färdiga med Potsdam utan det blir säkerligen fler besök där i sommar.

 

Måndagen inleddes av ytterligare en frukost på staden. Denna gång värmde vi upp lite för första maj genom att gå på Café Marx. Mysigt café med god frukost, den läggs till favoritlistan!

 

Sist Rasmus var här hittade vi en katalog med lite speciella affärer, där till exempel Who killed Bambi som jag nämnt förut finns med. Måndagen ägnades mestadels till att gå i fler sådana butiker. Det var kul, det finns så många roliga affärer! Jag är som sagt inte den som lägger ut särskilt mycket pengar på kläder, men om det är nånstans jag hade kunnat bli en shopaholic så är det i denna stad! Många av butikerna var klädesaffärer med lite speciell stil, en hade till exempel en massa t-shirtar med surikater som gjorde olika saker. Surikater som dammsög, surikater med barnvagnar, surikater som spelade saxofon och trummor osv…

 

På tisdagen var jag tvungen att gå i skolan hela dagen, det är ju min längsta skoldag då jag går från 8-19. Lite trist nu när Rasmus är här men jag kände att jag inte vågar skippa för mycket. Rasmus kom i alla fall till Mensan (skolmatsalen) på lunchen och fick se lite var jag håller till om dagarna.

 

Igår var det ju första maj! Vädret var för en gång skull på vår sida och det var strålande sol, om än lite blåsigt (men som någon i tåget sa: ”perfekt fanväder!”). Här i Berlin finns det såvitt jag vet bara två majtåg: ett brett som anordnas av ett stort fackförbund (typ motsvarande LO tror jag), där allt från socialdemokraterna till kommunistpartiet går, och ett revolutionärt där mer autonoma grupper samlas. Det säger väl sig självt vilket av dem som går lugnt till och vilket som tenderar att bli stökigt… Vi gick ju i det första, i SPD:s block, och Rasmus lyckades få tag på en SPD-flagga rätt snart som han viftade stolt med. Vid samlingen vid Brandenburger Tor var det faktiskt en svensk talare som talade, nämligen ordförande för European Transportworkers federation. I allmänhet blir man väl lite förvånad över att det inte är fler som demonstrerar i denna stora sammanslutning av olika partier.

 

Efter en fin middag på en amerikansk diner, en promenad och lite slappande hemma var det dags att åka med Rasmus till flygplatsen. Sjukt jobbigt även denna gång och även idag känns det tomt att han inte är här. Men lite börjar man väl vänja sig vid situationen ändå, fullt lika miserabel som förra gången känner jag mig inte. Det beror väl lite på att det var mer kaotiskt med skolan och så sist han åkte. Nu känner jag väl att jag har hyfsad koll, även om det är några praktiska saker som jag måste ta tag i.

 

Sen hjälper det nog också att vi båda ska hitta på något roligt i helgen – Rasmus ska se Springsteen i Stockholm och jag ska faktiskt till Prag! Jag ska dit med två tjejer som är/var med i den här gruppen som jag skrivit om innan. Det är två tjejer som jag inte träffat så jättemycket (en av dem bara en gång) men som jag fått ett gott intryck av och som jag gärna lär känna lite bättre. Och så ska det bli kul att resa lite såklart, Prag är ju så fint!

 

Nästa vecka ska jag försöka att ta tag i plugget på allvar. Det har inte blivit så mycket pluggat än, förutom till tyskkursen. Om det är någon gång som man borde anstränga sig att ligga i fas med plugget så är det nog faktiskt denna termin. Dels för att klara av kurserna alls, språket ökar ju svårighetsgraden en hel del, men framförallt för att jag inte ska kunna få så mycket fritid som möjligt i sommar. Rasmus flyttar ju hit i mitten av juni och det är även ett par besök inplanerade så det vore ju kul om man slapp sitta med näsan i böckerna hela tiden då!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0