På väg

Sitter på bussen till Berlin, snyftandes efter att ha sagt hejdå till Rasmus. Vi hade väl båda förstått att det skulle bli jobbigt att vara isär men riktigt hur jobbigt började jag väl inte inse förrän igår och idag. En del av mig har till och med börjat ifrågasätta om detta verkligen var en så bra ide, en tanke som jag hoppas ger med sig när jag har hunnit komma till rätta i Berlin.

De senaste veckorna har det varit fullt upp, vilket kanske bidrar till att jag inte känner mig helt förberedd för Berlin. En helg hade jag besök av Tessan, en kompis från Växjö som jag inte träffat på jättelänge. Avslutningsmiddag med tjejerna i klassen, studieresa till Malmö och Köpenhamn och besök hos Rasmus söta lilla nya brorsdotter har oxå hunnits med de senaste veckorna. Denna veckan har jag dessutom haft två tentor, varav den sista var igår. Om jag hade fått planera om så hade jag nog väntat en vecka med att åka till Berlin, det har varit lite väl jäktigt. 

Mitt i allt detta har jag försökt planera vilka kurser jag ska läsa i Berlin, vilket inte har varit helt lätt.  Dels för att TU Berlins hemsida är så jäkla svårnavigerad. De som har gjort den hemsidan måste verkligen ha ställt sig frågan "hur gör vi det här så överskådligt och användarvänligt som möjligt?" och sen gjort precis tvärtom! Till slut kom jag fram till att det var lättare att googla sig fram till  det man var ute efter än att gå via deras startsida.

En annan anledning till att det tog tid att hitta kurser som passade är att det blir så mycket småkurser. Jag har en kurs som är 9 ECTS, övriga ligger mellan 1 och 6 poäng, vilket betyder att jag behöver ca 8 kurser för att få ihop mina poäng. Dessutom har jag läst många reseberättelser som rekommenderar att man går på fler kurser än man behöver för att kunna hoppa av de som inte är så bra, vilket betyder att jag behöver få ihop ännu fler kurser. Eftersom alla kurser löper över hela terminen är det alltså rätt kruxigt att få ihop ett fungerande schema. Till exampel ligger ju såklart de tre kurser som jag var mest intresserad av på tisdag eftermiddag. Efter mycket slit och frustration verkar jag ändå ha fått ihop ett helt okej schema, med flera kurser som verkar riktigt intressanta.

Att fixa det sista på schemat lär jag i och för sig ha rätt mycket tid till nu. Skolan börjar egentligen först i början av april men skolan rekommenderade att man åkte ner senast två veckor innan för att hinna fixa med allt. Saker som ska fixas är bl.a. registrering av boende, registrering på skolan, tyskt mobilnummer och tyskt bankkonto. Lite turistande bör väl oxå hinnas med.

För er som inte redan vet det så ska jag bo hos en ensamstående mamma mycket centralt i Berlin. Hon bor i en lägenhet med sina två barn och hyr ut två rum, ett till mig och ett till en dansk student. Jag är mycket nöjd med det boendet eftersom det känns lite som en blandning mellan en värdfamilj och ett vanligt kollektiv. 

Nu sitter jag alltså på bussen till Köpenhamn. Där ska jag byta buss. Mamma och ev. pappa möter upp där, äter kvällsmat med mig och vinkar av mig. Sen ska jag åka buss hela natten och kommer fram till Berlin imorgon bitti.

På söndag ska jag träffa min tyska fadder. Vi haft lite mailkontakt och hon verkar trevlig.Det känns skönt att ha något inplanerat eftersom jag nog kommer att känna mig rätt vilsen i helgen.
 
Vilket monsterlångt inlägg detta blev, ska försöka skriva lite oftare istället.


Bis dann!  


Kommentarer
Frida

Det kommer att bli precis som det ska bli. Alltihopa! :)

2013-03-15 @ 19:59:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0