V eller Fi?

2006 fick jag rösta för första gången. Att välja att lägga min röst på partiet vars ungdomsförbund jag var aktiv i i flera år var bland de lättaste valen jag någonsin gjort. Men nu inför EU-parlamentsvalet om ca en månad ska jag faktiskt ta mig en funderare.

Det "säkra kortet" är såklart att rösta likadant som i riksdagsvalet. Om jag röstar på Vänsterpartiet stödjer jag en tydlig vänsterröst i EU-parlamentet och det är ju alltid välbehövligt. Det kan inte bli fel helt enkelt.

Men sen så har vi ju Feministiskt initiativ med Gudrun Schyman oxå. Jag har inte alltid gillat allt som Schyman har sagt och gjort och jag är inte så säker på att hon alltid skulle tycka "rätt" i EU-parlamentet heller. Men hon är mycket karismatiskt och tvingar folk att lyssna på det hon har att säga, och radikala feminister finns det nog inte alltför många av i Bryssel. Kanske behövs det en sådan som hon för att röra om på "gubbhyllan" där borta?



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0