Recension eller nåt

När jag var yngre så var jag väldigt "intensiv" när jag gillade saker. Med det menar jag att när jag hittade en artist/film/författare eller vad som helst så var det BARA denna som gällde och jag ägnade mycket tid till att lyssna/titta på/läsa detta samt att leta så mycket information om dem som jag bara kunde. När det gällde musiken var det som sagt som värst med Ronan Keating, i filmvärlden var det länge Sagan om ringen-filmerna som gällde.

När det gäller böcker upptäckte jag Per Nilsson i högstadiet någon gång och slukade allt som jag kom över av honom, vilket blev samtliga ungdomsböcker samt hans (hittills) enda vuxenroman. Även om jag sedan började bli "för gammal" för hans böcker (han riktar sig främst till ungdomar i 16-årsåldern och däromkring), så fortsatte jag att läsa hans böcker när han kom ut med något nytt. Mina förväntningar på hans skrivande stegrades hela tiden vilket ibland ledde till besvikelser (som över boken Solprinsen), men oftast levde hans böcker faktiskt upp till mina förväntningar.

När han nu i vår gav ut boken Absolut Per Nilsson - The Very Best Of  var det ju bäddat för besvikelse. Ack så fel jag kunde ha! En sådan underbar bok!

Här blandas karaktärerna från de flesta av hans böcker och det blir en form av bokslut för den värld han skapat under många år. I boken återfïnns samma goda, bitvis nästan poetiska, språk som man blivit van vid.

Här finns samma teman som han nästan alltid berör; Kärlek, vänskap, hopplöshet (när man ser hur hemsk världen är) kontra hopp (när man ser hur fantastisk världen faktiskt oxå är), utanförskap, författarens roll i sina verk m.m.

Och såklart samma intressanta, ovanliga, kloka, underbara och konstiga karaktärer. Sökande, filosoferande, självständiga Hannah. Kloka, starka Mia-Maria. Konstiga gubben Göran Persson II. Underbara lilla Anon, som inte är som alla andra. Rebelliska, "rättviseskaparen" Andreas, som nog inte var den drömprins som han verkat vara i tidigare böcker, men ändå en intressant karaktär. Och några till. Sen dyker ju Per Nilsson upp själv även i denna bok, vilket alltid blir intressant.

I princip samma ingredienser som de flesta av Per Nilssons böcker, men ihopkokade på ett sätt som gör att det ändå blir spännande och tänkvärt. Ett helt klart värdigt slut för den här lilla världen. Frågan är vad Nilsson hade tänkt göra nu, efter detta bokslut. Jag hoppas på att han fortsätter skriva vuxenromaner!