Dags att sammanfatta

Medans det nya året fortfarande är ungt ska jag passa på att sammanfatta det gamla. (Ja, egentligen skulle jag har gjort det här igår, men det vore mig ju inte särskilt likt att vara ute i god tid, eller hur?)

2008 inleddes för min del av nyårsfirande i Wien. Själva nyårsafton var väl inte den roligaste jag varit med om, men som vanligt var det underbart att vara tillbaka i min favoritstad! Precis som när jag kom dit från första början blev det mycket tid för mig själv på stan, vilket jag förvisso inte har något emot. Men med hjälp av Florians föräldrar, som jag bodde hos, fick jag även se några för mig nya delar av Wien (som visade sig ligga precis runt knuten eller på en tvärgata bredvid det jag redan sett många gånger förr) vilket var jättekul!

Sen väntade en andra termin tyska i Växjö. Pluggandet i sig var helt okej, många av böckerna vi läste var riktigt bra, grammatiken var helt okej... fonetiken och ordbildningen var förvisso bland det tråkigaste jag läst, men även det uthärdade jag. Själva campus-livet var väl lite småsegt då och då, eller rättare: det var inte lika nytt och spännande som terminen innan. Naturligtvis. Men även om Stallarna och Sivans inte var sådär superroligt alla gånger längre så hade terminen ändå sina höjdpunkter. En av dessa var helt klart sista utgången för terminen, som började med lite grillförfest hemma hos mig och följdes av tokrolig sång och dans (alternativt skrål och skutt) på Sivans för att avslutas slappandes i våra favorittyskars korridorsallrum. Filmkvällar/tvkvällar blev det oxå en del av under våren, vilket alltid är trevligt.

Terminen avslutades med en klassresa till Prag/Österrike vilket måste ha varit årets höjdpunkt! En underbar resa med underbara människor! Tyskaklassen är nog den bästa klassen jag har varit i och det var en perfekt avslutning (för min del) med dem. Vi fick se mycket (även om det väl blev lite väl mycket kyrkor...), uppleva mycket nytt och ha många roliga stunder tillsammans. Jag är förvånad över att vi lyckades komma så bra överens fastän alla var så tätt inpå varandra i 12 dagar, det brukar leda till irritation. Det gjorde det inte denna gång... Eller ja, i stort sätt inte i alla fall.

Efter resan väntade en sommar med jobb på Hörby Turistbyrå. Och det var väl i princip det den sommaren bestod av. Lite segt ibland men skönt att ha införskaffat mig min första riktiga arbetslivserfarenhet. Ibland hann man dock med att träffa vännerna hemma i Höör, som under midsommar. Såhär kul hade vi åt nostalgi-godishalsband:

Hösten började med en IAL-nollning som jag var med lite halvt på. Sen började C-kursen i tyska. Pluggandet gick helt okej även denna termin, även om det kändes lite meningslöst ibland. Grammatiken blev nästan olidligt tråkig, vår 81-årige lärare är förvisso väldigt söt och extremt kunnig, men det var mycket lättsammare stämning med gamla klassen och läraren. Gamla läraren kunde skämta till det ibland eller berätta någon rolig anekdot, men vår käre 81-åring tjatade bara på, och tjatade på och tjatade på. Litteraturkursen var som tur var även denna termin väldigt intressant och det är kul att jag nu har läst flera av de tyska klassikerna, något som jag säkerligen aldrig hade tagit mig tid att göra "frivilligt"

Hösten var väl rätt deppig då och då. Det kändes ibland som att jag höll på att glida ifrån mina gamla klasskompisar/programkompisar och jag umgicks inte med någon i nya klassen. Men framåt slutet av november/början av december kändes allting bättre och det kändes på något sätt som att jag hade kommit tillrätta på riktigt i Växjö. Särskilt de sista veckorna innan jag åkte hem var jättetrevliga!

Bland det sista jag gjorde i år var att åka på reseledarkursen i Bad Gastein. Det har jag ju precis skrivit om så där finns väl inte så mycket att tilllägga, mer än att jag förmodligen (som vanligt?) var för hård mot mig själv. Jag tyckte att min största brist under veckan var min oförmåga att mingla etc., alltså min brist på social förmåga. Men häromdagen fick vi kursintyget hemskickat, och ett papper till där de hade ringat in tre saker som vi "visat goda förutsättningar i" under veckan och tre saker som vi "som reseledare skulle behöva öva på". Social förmåga var inget som var inringat varken på det jag varit bra på (inte så förvånande) eller det som jag behövde öva på (förvånande!). Det som jag behövde öva på var istället skidkunskaper, presentationsteknik och initiativtagande. Att jag inte har särskilt bra teknik i mitt skidåkande struntar jag faktiskt i; så länge jag har roligt och inte bryter några ben så duger de skidkunskaperna mer än väl för mig. De andra två är väl saker som hade varit bra att vara bättre på i största allmänhet, så det får väl bli ett nyårslöfte att försöka öva på dem!

De sista dagarna av 2008 spenderades julfirandes hemma i Höör. De första dagarna blev rätt sega eftersom jag dragit på mig en rejäl förkylning på vägen hem från Bad Gastein, men den gick över efter ett par dagar. Sen har jag försökt jobba på med C-uppsatsen men jag får nog se till att lägga i en extra växel nu de första veckorna på det nya året.

Året avslutades "i goda vänners lag", som det så fint heter. En mysig och trevlig nyårsafton hemma hos Sofia blev det med mat, spel, prat, godis i mängder och raketskjutning. Tyvärr avslutade jag året (och då menar jag verkligen avslutade, det var typ fyra minuter kvar av 2008) med att slå sönder ett glas och fick således börja året med att städa upp efter mig. Jaja, så kan det gå!

Det är svårt att säga något sammanfattande om 2008... Det har ofta varit ett rätt segt år, det har varit ett rätt jobbigt år ibland oxå, men det har definitivt även funnits en del roliga stunder!

Så nu är det 2009 i alla fall! Första månaden av året kommer jag att spendera i Växjö, men sen flyttar jag hem till Höör igen. Det kommer att kännas lite sorgligt att lämna Campus och flytta hem till mamma och pappa igen, men jag får väl åka upp till Växjö ibland och hälsa på! På sätt och vis ska det väl bli skönt att flytta hem igen, mammas och pappas mat är en lyx man snabbt vänjer sig vid (även om jag nog kommer att få hjälpa till betydligt mer med matlagning etc. i vår)  och det är rätt mysigt att vara nära familjen. Å andra sidan kommer min lillebrors trum- och gitarrspelande att driva mig till vansinne, och jag är rädd att mamma kommer att tjata sönder mina öron. Jaja, vi får se hur det blir. Kursen i Lund som jag ska gå känns väl rätt kul, vi får se om jag lyckas skaffa något jobb vid sidan av. I höst börjar jag förmodligen min "riktiga" utbildning i Göteborg, det ser jag redan fram emot!

Det som jag ser fram emot mest just nu är i alla fall Matrei-veckan om sex veckor! Det ska bli härligt att åka dit igen, var ju två år sen för min del!


Gott nytt år!



Kommentarer
anna

åååå, så underbart! åk lite för mig med! Matrei, så himla mysigt! Fuskis ;)

Kramar till tusen, ska börja min utbildning NU!!! Är nervös som tusan!

Bussiss

2009-01-19 @ 09:15:22
URL: http://annamej.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0