Gympa i Gerdahallen

Idag köpte jag terminskort på Gerdahallen och gick på mitt första pass där. Jag gick på passet som heter Gympa med stång i hopp om att det ungefär skulle motsvara Air Muskel, som var mitt favoritpass på VUGI i Växjö. Lite besviken blev jag allt.

Det första jag irriterade mig på var en så enkel sak som att instruktören inte presenterade sig själv. En bagatell förvisso, men en enkel fras som "Hej, jag heter X, nu ska vi köra ett Gympa med stång pass" ger ett så mycket trevligare intryck. Sen förstod jag inte riktigt uppbyggnaden på passet. På air muskel passen t.ex. körde vi först ett block kondition, sen ett block styrka och avslutade sedan med ett block kondition. Detta betydde att man hann bli rejält trött under konditionsdelarna, framförallt det sista blocket. I det sista blocket jobbade man tills man inte hade några krafter kvar, och sen fortsatte man i två låtar till... Så trött hann man aldrig bli på passet idag eftersom det var inlagt konditionslåtar mellan styrkedelarna. Styrkedelarna förstod jag mig inte heller riktigt på, istället för att gå igenom en eller två muskelgrupper i en låt gick vi igenom fem eller sex (tror jag), och dessutom ofta i flera omgångar, så att man bytte rörelse jätteofta. Jag tyckte aldrig att man hann bli riktigt trött förrän man bytte till nästa rörelse/muskelgrupp. Kanske berodde på att jag hade för lätt stång idag, men ändå. Sen hade de onödigt mycket löpning. "Finalen" eller vad man ska kalla det bestod BARA av löpning. Så jäkla spännande är det faktiskt inte att springa runt runt i en gympasal.

Nu blev det en himla massa klagande och det låter värre än vad det var. Passet var helt okej och visst blev jag trött. Men den där jag-kämpade-så-att-jag-trodde-jag-skulle-dö-och-har-ont-i-hela-jäkla-kroppen-men-faan-vad-gött-det-känns-känslan infann sig aldrig. Det blir nog bättre när man har gått passet ett par gånger och kan hänga med bättre, eller får jag testa något annat pass eller någon annan instruktör. Det viktiga är i alla fall att jag har hittat någonstans att gympa i vår, det känns redan att hela jag mår mycket bättre!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0