The Reader

Såg i tidningen igår att The Reader, förfilmningen av Der Vorleser, har premiär på fredag. Den måste jag se, boken är jättebra! Självklart hade jag hellre sett att den var på tyska, men så är tyvärr inte fallet. Att huvudkaraktären (som ung) spelas av en tysk och att även Bruno Ganz har en roll (det är väl nästan obligatoriskt att ha med honom i alla större filmer som utspelas i Tyskland?) hjälper inte. En annan sak som jag stört mig lite på är hur Kate Winslet (som har en av huvudrollerna) i intervjuer pratar om hur himla fint förhållandet som historien kretsar runt är. Ett förhållande mellan en 36-årig kvinna (som i filmen har blivit fyra år yngre av någon anledning, alltså 32) och en 15-årig pojk, där hela förhållandet alltid är på hennes villkor. När man läste boken kände man hela tiden hur fel det var egentligen, och jag hoppas att den känslan inte saknas i filmen, det vore fel på nåt vis. Det gör det kanske inte heller, har ju bara sett korta snuttar av intervjuer med Winslet.

Annars tror jag faktiskt att filmen är rätt bra och jag tänker definitivt se till att gå och se den. Boken är som sagt mycket bra och berör som få böcker jag läst, så jag hoppas att filmen kommer att göra boken rättvisa!


Kommentarer
Frida

Ne, fint var förhållandet knappast... fasen jag vill också se den!

Synd att jag va klen i helgen , hade gärna träffats, men det blir fler ggr!

2009-04-21 @ 17:22:45
URL: http://www.lyckokaka.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0